Z ostatniej chwili

Korona Gór Polskich w SP im Kawalerów Orderu Uśmiechu w Dąbrówce – na początek Ślęża.

Z początkiem września w naszej szkole rozpoczęliśmy innowację pedagogiczną „Korona Gór Polski”. Naszym głównym celem jest zainspirowanie dzieci i młodzieży szkolnej do aktywności fizycznej nie tylko poprzez sport, ale również poprzez popularyzację turystyki pieszej jako doskonałego sposobu kształtowania formy fizycznej. Dodając do tego walory krajoznawcze i bogactwo przyrodnicze naszych pięknych polskich gór jesteśmy przekonani, że młodzi ludzie będą potrafili dostrzec wspaniałą perspektywę jaką odkrywa przed nimi nasz projekt. Mamy nadzieję, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą naszym uczniom w przyszłości korzystać z górskich wędrówek, dbając jednocześnie o rozwój zarówno sfery mentalnej jak i fizycznej. Innowacja trwać będzie dwa lata, a może i znacznie dłużej…czas pokaże:)

W pierwszym miesiącu za cel postawiliśmy sobie połączenie wiedzy z praktyką i zorganizowaliśmy szkolną wyprawę na Ślężę – szczyt należący do Korony Gór Polski. Pierwsze spotkanie założycielskie naszego szkolnego klubu Korony Gór Polski pokazało ogromne zainteresowanie projektem i zapał naszych uczniów.

Trzy tygodnie przygotowań i udało się! 70 uczniów wraz z nauczycielami i dwójką przewodników sudeckich p. Tomaszem i Mateuszem wyruszyło w poniedziałkowy poranek ku przygodzie. Od pierwszych chwil wiedzieliśmy, że będzie dobrze. Doskonale przygotowane obuwie, odzież i plecaki naszych podopiecznych wprawiły w zachwyt przewodników, którzy wiele grup zabierali w górskie wędrówki. Punktualnie o godzinie 8.00 z parkingu szkolnego autokar odjechał w kierunku Sobótki, a konkretnie Przełęczy Tąpadła. Podróż minęła sprawnie, bez zakłóceń i już o godzinie 11 gotowi byliśmy na wędrówkę w górę. Warto nadmienić, że w poniedziałek świętowaliśmy Światowy Dzień Turystyki!

Piękne słońce przegoniło poranną mgłę i towarzyszyło nam już do samego końca. Ślęża wyrasta nagle i samotnie ponad równinę Przedgórza Sudeckiego, wznosząc się na wysokość 718 metrów. To dzięki sporej wysokości względnej można ją dostrzec z daleka. Dlatego też nie dziwi, że to tutaj mieli mieć swoją siedzibę pogańscy bogowie. Mawia się, że to Śląski Olimp. Pomimo, że Ślęża jest otoczona ciemnymi lasami, które częstokroć skrywają swoje tajemnicze oblicze w chmurach to turyści chętnie ją odwiedzają.

Dzielimy się na dwie grupy i każda pod przewodnictwem odpowiednio pana Tomka i Mateusza rozpoczyna podejście. Co chwilę zatrzymujemy się i odkrywamy tajemnice okolicznej góry, poznajemy wiele ciekawostek historycznych, geograficznych czy przyrodniczych. Ta wędrówka to żywa lekcja, która co chwilę odkrywa ciekawe fakty i tajemnicze legendy.

Po półtoragodzinnym marszu żółtym szlakiem zdobywamy szczyt! Na górze czas na relaks i poznanie bogatej okolicy. Był czas min. na wspólne zdjęcie przy rzeźbie niedźwiedzia, wizytę w schronisku, wspólne rozmowy i zabawy oraz możliwość podziwiania pięknej panoramy z wieży widokowej. A widać z niej naprawdę sporo. Przy dobrej widoczności oglądać można Wrocław z dominującą nad miastem Sky Tower, Zalew Mietkowski, Karkonosze, Góry Sowie, a nawet masyw Śnieżnika i Góry Opawskie. Rozpościera się z niej widok na cztery strony świata. My zobaczyliśmy całkiem sporo choć mogłoby być jeszcze lepiej…Nie wybrzydzajmy jednak bo pogoda była rewelacyjna.

Półtorej godzinki na szczycie szybko zleciało i ruszaliśmy w dół północnym zboczem Ślęży, mijając min. kultową rzeźbę Panny z rybą i odkrywając kolejne ciekawe tajemnice skrywane wokół śląskiego Olimpu. Po dwugodzinnym marszu docieramy na parking. Czas na konkursy z nagrodami od naszych przewodników i współorganizatora biura podróży „Śnieżka – podróże małe i duże”.

Po krótkim odpoczynku ruszamy do domu. Po drodze postój na zdrowe przekąski a Maca mijamy łukiem wszak dbamy o zdrowy styl życia. Po godzinie 19 wjeżdżamy do Dąbrówki. Gromkie brawa i głośne „dziękujemy, dziękujemy!” dla kierowcy, przewodników i opiekunów od uczestników oznaczały, że chyba wyprawa się udała:)

Wielkie słowa uznania dla uczniów, którzy nie „pękali” tylko dzielnie wędrowali, cierpliwie słuchali opowieści, zachowywali porządek i bezpieczeństwo na szlakach i postojach zasługując na wielkie brawa! Tak trzymać!

Przed nami kolejny miesiąc innowacji i kolejny szczyt do poznania. Tym razem RYSY. Co prawda na wycieczkę się nie wybierzemy ale postaramy się Wam tak przedstawić najwyższy szczyt Polski, że poczujecie się jakbyście na nim postawili swoje stopy:)

Zapraszamy również na konkurs fotograficzny i konkurs na nazwę naszego szkolnego klubu Korony Gór Polski. Szczegóły już w najbliższych dniach. Do zobaczenia na kolejnych spotkaniach i wyprawach.

Zachęcamy do polubienia naszego fanpage’a na Facebooku - Szkolny Klub Zdobywców Korony Gór Polski - Dąbrówka Malinowa 41

Ze pozdrowieniami nauczyciele wychowania fizycznego.