Uczniowie i Dyrekcja Szkoły Podstawowej nr 3 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Głuchołazach dziękuje za otwarte serca i zaangażowanie w pomoc...
Innowacja pedagogiczna
" Z kulturą mi do twarzy"
realizowana w Szkole Podstawowej im.
Kawalerów Orderu Uśmiechu w Dąbrówce
za zgodą autora
Pauliny Marcysiak nauczycielki z Przedszkola Niepublicznego Piastuś w
Inowrocławiu
Realizacja innowacji :
Joanna Jurek - 3b
Anita Kowalczyk - 3a
Katarzyna Araszewska - 3e,2f
Alla Kotyk - 1e
Anna Wiśniowska - 2d oraz grupy etyki
Anna Bartniczak - grupy świetlica
Agnieszka Malujdy - grupy świetlica
Marta Dudek - klasa 1a
Marta Jach- grupy świetlica
Anna Synowiec- grupy świetlica
Innowacja powstała w oparciu o aktualną Podstawę Programową oraz kierunki
polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022 / 2023
pkt. 1 – kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro, piękno;
pkt. 2 – wspomaganie wychowawczej roli rodziny;
pkt. 3 – sięganie do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy;
pkt. 4 – doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z Ukrainy;
pkt. 7 – wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie.
Wstęp:
W każdym aspekcie ludzkiego życia człowiek spotyka się z analizą kultury. Kulturę można określić jako ogół wytworów ludzi, zarówno materialnych, jak i niematerialnych: duchowych, symbolicznych, takich jak wzory myślenia i zachowania. Kultura jest ukazana w szerokim zakresie, poprzez wspomaganie wychowawczej roli rodziny, po wychowanie do wartości, zaangażowanie społeczne, wprowadzenie edukacji patriotycznej, poznawanie polskiej kultury. Program innowacji pedagogicznej dla uczniów Szkoły Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Dąbrówce powstał z myślą o uatrakcyjnieniu zajęć szkolnych i świetlicowych oraz integracji uczniów. Jego realizacja ma wyzwolić w dzieciach potrzebę naturalnego dążenia do poznawania świata na miarę ich możliwości psychofizycznych oraz naturalną potrzebę obcowania z drugą osobą.
Cel:
Podnoszenie poziomu kultury dzieci i młodzieży. Wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele); Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej; Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób. Ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
Cele szczegółowe:
- promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno,
- rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką,
- współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym,
- wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm,
- kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych,
- kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich
tradycjami i historią w sposób dostępny dziecku,
- zapoznanie z normami i zasadami życia społecznego oraz ich przestrzeganie,
- współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki
Realizacja:
Nauczyciel realizuje projekt we własnym tempie w terminie od 15 października 2022 do 31 maja 2023, a więc nauczycielki same decydują o podziale zadań i terminie ich realizacji. Tematy będą realizowane w ramach edukacji wczesnoszkolnej oraz zajęć świetlicowych i lekcji etyki, zgodnie z bieżącymi potrzebami grupy i klasy. Każdy nauczyciel wybiera metody i formy realizacji zajęć zgodnie ze swoim pomysłem na realizację podstawy programowej oraz planu pracy. Nie wyklucza się realizacji zadań międzyklasowych oraz w formie projektów lub zadań domowych, jeśli umożliwi to realizację zadania zgodnie z pomysłem nauczyciela.
Spodziewane efekty:
Wykształcenie umiejętności uważnego i świadomego postrzegania otaczającego świata. Nabycie pozytywnego nastawienia do otoczenia oraz wykształcenie postawy gotowości do jego ratowania. Wykształcenie umiejętności współdziałania w grupie. Dokumentowanie i opracowywanie wyników. Nabywanie umiejętności pracy w grupie. Wspieranie dziecięcej wyobraźni oraz kreatywności. Podniesienie poziomu kultury osobistej. Podniesienie jakości pracy placówki oraz poszerzenie działań dydaktycznych i wychowawczych.
ul. Malinowa 41
62-070 Dąbrówka
tel. 61 64 60 891